Blog

Személyiségtípusok és öltözködés

Személyiségtípusok és öltözködés

Kardos Rolanddal ebédeltem pár hete, ahol a különböző személyiségtípusokról és azok közötti különbségekről beszélgettünk hosszasan.

Roland személyiségfejlesztéssel foglalkozó motivációs coach, aki egy világviszonylatban elfogadott, úgynevezett DISC módszertant használ munkájában. Ez a viselkedési tipológia remekül alkalmazható a személyes és csoport coaching folyamatokban, vezetőképzésben, értékesítők fejlesztésében és a kiválasztási procedúrákban. Roland hisz a „megfelelő ember a megfelelő helyen” elvben.

A DISC egy “nem ítélkező” teszt, hanem egy olyan eszköz, mely segít közös nyelvet biztosítani különböző temperamentumú emberek között, akik egy csapatban (egy családban) gyakran egy közös célért kell, hogy dolgozzanak. Hozzájárul, hogy a dolgozók jobban megérthessék egymást, valamint alapja egy személyes vezetői fejlődésnek is. E mellett természetesen a magánéletben is nagyon hasznos tudatosságot biztosít, hogy kapcsolatainkat jól, eredményesen és elfogadóan üzemeltessük.

Arról kérdeztem Rolandot, hogy vajon az általa ismert és használt elmélet szerinti a 4 különböző csoportba tartozó egyének megjelenése is ugyanolyan észrevehetően eltér egymástól, mint a megfigyelhető viselkedési stílusuk? Erre határozott igent kaptam.

Akárcsak a stílustanácsadásnál a DISC esetén is színekkel különböztetik meg az egyes csoportokat. A színek már önmagában utalnak az egyes típusok temperamentumára, de valójában az üzleti életben, a könnyebb használhatóság érdekében rendelték hozzá a színeket. Egyszerűbbnek tűnik a piros, sárga, zöld és kék színeket használni, mint a kolerikus, szangvinikus, flegmatikus és melankolikus szavakat, amiket Hippokratész több, mint 2000 évvel ezelőtt megfogalmazott.

Roland óva intett, hogy személyiségtípusokról beszéljünk, hiszen az emberek személyisége sokkal összetettebb, mint csupán a DISC. A DISC a személy viselkedési stílusát és kommunikációját méri, mutatja. Ezen felül még ott van a motivációnk, kompetenciáink, érzelmi intelligenciánk, IQ-nk, neveltetésünk, érdeklődési köreink, stb, de  szívesen és lelkesen kezdett el mesélni nekem a témáról. Mindegyik típusnak van egy nagyon is rá jellemző mottója, talán érdemes ezzel kezdenünk:

DOMINÁNSOK

A piros csoportnak a „Tudom ki vagyok, és mit akarok”. Ez önmagában is azt gondolom elég beszédes. A piros típusba a domináns viselkedésű egyének tartoznak, akikről az alábbi tulajdonságok mondhatók el: feladatközpontú, extrovertált, versengő, céltudatos, eredmény-orientált, kezdeményező, határozott, proaktív, döntésképes, hatékony.

Megjelenésükben tükröződik a temperamentumuk, nagyon igényesek önmagukra. Stílusuk kifinomult, trendi, újdonság követőek, legyen szó a ruházatukról, frizuráról vagy az őket körülvevő kiegészítőkről, technikai eszközökről, például az órákról. Amennyiben anyagi körülményei megengedik, szeretik magukat márkás, sőt, nagyon márkás drága dolgokkal körül venni. Kis öniróniával sznobnak is nevezik magukat. Ha belépnek egy emberekkel teli helyiségbe már a puszta megjelenésükkel elérik, hogy rájuk figyeljenek. Kerülik a nagyon átlagos és rikító összeállításokat, megjelenésükre a elegáns és menő a jellemző, tökéletes darabok, tökéletes összhatás.

BEFOLYÁSOLÓK

A következő csoport a DISC szerint a sárga csoport, melynek a jelmondata a „Figyelj rám és egy vidám élettel hálálom meg”, ami szintén nagyon felismerhető az öltözködésükben is. Ide a befolyásoló tulajdonságokkal jellemezhető egyének tartoznak. Rájuk igazak továbbá a következők: extravertált, emberközpontú, közvetlen, lelkes, társasági ember, optimista, érzelemmel teli, motiváló, barátkozó, beszédes.

Társadalmi elismerésre vágynak, ezért Ők nagyon kedvelik a feltűnő holmikat, vonzódnak a nagyon színes, extravagáns dolgokhoz. Nem riadnak meg felvenni, nagy mintás ruhadarabokat, sokszínű kiegészítőket. Mivel szeretik, ha Ők vannak a középpontban a hölgyeknél sűrűn előfordul a mélyebb dekoltázs és rövidebb szoknya is (bár ez előfordul a piros hölgyek esetében is, jegyzi meg mosolyogva Roland). Spontán vásárolnak, hisz impulzívak. Éppen ezért elég színes és változatos a ruhatáruk is. Ők azok, akik nyitottak a humoros, vicces megoldásokra nyakkendő, zokni esetén is.

STABILOK

A harmadik ezen módszertan alapján a zöld csoport, ahova a stabil személyiségűek sorolhatóak, jelmondatuk a „Lassan járj, tovább élsz”. Ők így jellemezhetőek: introvertált, emberközpontú, nyugodt, kedves, türelmes, békés, segítőkész, lojális, biztonságra törekvő, csapatjátékos.

A mottó itt is beszédes, nem rohannak fejvesztve a boltokba a legújabb kollekciókért. Mivel nem szeretik magukat előtérbe helyezni ezért leginkább sötét tónusú ruhadarabokat vásárolnak. Nyugodt és békés természete itt is érződik, kevésbé keresi az legújabb trendeket, Ő remekül érzi magát a már megismert, bejáratott és kipróbált ruháiban, cipőiben. Hűséges természete ebben is megmutatkozik, nehezen válik meg a kedvenc ruhadarabjaitól. Számára a kényelem a legfontosabb kritérium. Kevésbé vásárolnak kedvtelésből, jellemzőbb az, ha már pótolni kell egy általa szeretett ruhadarabot.

SZABÁLYKÖVETŐK

Az utolsó csoport pedig az eddig kimaradtak számára a kék típus, vagyis a szabálykövetők csoportja, kiknek a mottója „Az ördög a részletekben rejlik”. Ő rájuk a következők igazak: introvertált, feladatközpontú, maximalista, módszeres, precíz, módszeres, introvertált, elemző típus, rendszerben gondolkodó, diplomatikus.

Ők sem keresik a feltűnősködést, visszafogottak és előtérbe helyezik a sötét tónusú öltözködést. Amennyiben anyagi körülményeik engedik és/vagy az üzleti életben mozognak a precizitásuk itt is érvényesül. Elegáns, harmonikus és egységes, de konzervatív öltözködés a leginkább jellemző rájuk, makulátlan üzleti megjelenésük van. Hajlamosak hosszú időn keresztül keresni a legmegfelelőbb ruhadarabot, soha nem kapkodják el a vásárlást. Nem a trend határozza meg a döntéseiket, hanem a számukra minden igényüket kielégítő megfelelő darabok megtalálása.

 

Senki sem tisztán vagy egyik vagy másik csoportba sorolható, vannak természetesen átfedések, mindenkiben megtalálható mind a négy típus, csak más-más mértékben, ez a fenti öltözködési kérdésben is hangsúlyos.

Roland még arról is beszélt, hogy ezt érdemes azért egy egészséges szinten kezelni, hiszen rengeteg vetülete van még annak, hogy ki hogyan öltözködik. Nem érintettük még a nemzeti sajátosságokat, kort, anyagi körülményeket, származási helyeket, motivációkat, világnézeteket, vallást, stb, de egy igazán jó kis támpontot adhat ezen tudás megszerzése.

Ha érdekel a téma további mélysége, illetve felkeltette az érdeklődésed ez a módszertan látogass el Kardos Roland weboldalára >>

 

Fordulj hozzám bizalommal!

%d blogger ezt szereti: